Danske virksomheder er elendige til onlinesalg til EU

Kun 11 % af danske virksomheder har onlinesalg til EU. Det viser en undersøgelse fra DI. DI medtager godt nok kun virksomheder med mere end 10 ansatte, men det er stadig skuffende. 

Danske virksomheder med onlinesalg til EU

De store virksomheder har onlinesalg

Som vi beskrev i en anden blogpost, var det især de store virksomheder, der har onlinesalg. Det er også det store danske virksomheder, der sælger til vores samarbejdspartnere i EU. Virksomhedens størrelse har altså betydning for, om virksomheden sælger til andre EU-lande via sin webshop. Om det skyldes, at større virksomheder har flere ressourcer i form af ansatte og teknologi til at drive onlinehandel i udlandet, eller at store virksomheder naturligt har kunder i flere lande på grund af de produkter, de sælger  (Lego, Coloplast osv.) siger undersøgelsen intet om. Det er en klar trend jo flere ansatte; jo mere salg til EU.

Danske virksomheder med onlinesalg til EU fordel paa stoerrelse

Turisterhvervet fører

De bedste til at sælge deres varer og tjenesteydelser til andre EU-lande er restauranter og hoteller. Det er klart, at når turister (og andre f.eks. konferencegæster, kunder og leverandører og erhvervskontakter generalt) skal til Danmark, er det oplagt, at de brancher har salg til andre EU-lande. Åbenbart så meget, at de ligger i toppen foran engroshandel.

Danske virksomheder med onlinesalg til EU fordelt paa branche

Byggeriet halter bagefter med digitaliseringen, i hvert fald hvis vi kigger på den del, der har med e-handel at gøre.

Ikke lukrativt eller for besværligt?

Det er også en meget lille del af virksomhedernes omsætning, der kommer fra onlinesalg til EU, hvilket måske også er en af grundene til, at virksomhederne ikke satser mere på e-commerce. Det er mere lukrativt at sælge til hjemmemarkedet. Også selv om markedet i EU er utrolig stort, er det for mange virksomheder ikke lukrativt eller også er barriererne simpelthen for store. 

Andel af virksomheder omsaetning via online til EU.png

Danske virksomheder er elendige til onlinesalg i EU. Der er ellers et kæmpe onlinemarked, hvilket vi har beskrevet i denne blogpost, hvor du måske kan få lidt inspiration til, hvilket marked du kan gå ind på. 

Se DI’s præsentation af danske virksomheders onlinehandel.

Læs mere om e-commerce.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Dansk onlinehandel har sat rekord atter engang. Selv en russisk invasion og en stigende rente har ikke kunnet stoppe folk

Betalingsapps er blevet danskernes foretrukne betalingsmetode online. Vi har tidligere skrevet om betalingsformer, men siden da er der sket et

Zalando er stadig den mest populære webshop i Danmark. I hvert fald hvis vi kigger på, hvor danskerne handler. Det

Inflationen har for længst vist sit grimme ansigt. Det er en kæmpe trussel for webshops og virksomheder generelt. En undersøgelse

Mange af os lever af vores onlinesalg. Men hvordan står det egentlig til med virksomhedernes onlinesalg i Danmark 2022? Det

Vi er nødt til at tale om meta description. Det lyder teknisk, men det er det ikke. Vi arbejder med

Om os

Contenti er en content marketingbureau, der arbejder med content og indhold til webshops, nyhedsbreve og websites samt webstrategi.

Seneste posts

© Contenti

Tietgensgade 72, kld.
1704 København V.
Tlf.: 29 70 50 30
E-mail: hello@contenti.dk
CVR-nr.: 42096415

Vi bruger sporingscookies på vores hjemmeside for at forbedre vores marketingkampagner. Vi kan spore, hvordan du har tilgået vores hjemmeside, hvilke reklamer, du har klikket på, og hvilke sider du har besøgt.  Læs mere