Vælg blandt de mest populære CMS-systemer

CMS-system

CMS-systemet er det vigtigste stykke software for alle dem, der til daglig arbejder med websites. For 15-20 år siden boomede markedet for alvor, og der kom en skov af CMS-systemer. Der kommer stadig nye CMS-systemer frem. Enten som standalone eller som en del af en pakke. Diskussionen om et open source- eller standardsystem raser på 20 år med de fordele og ulemper de forskellige systemer og set ups har.

Verdens mest populære CMS-system

Hvis vi kigger på, hvad der er verdens mest populære CMS-system, er der en klar vinder. Det er ikke overraskende WordPress. Der er ingen, der når systemet til sokkeholderne. Det er verdens klart mest benyttede CMS-system. Det har 39 % af markedet. Der er ingen, derudover WordPress har to-cifret andele af CMS-markedet. Det næstmest populære CMS-system er faktisk et e-commercesystem. På andenpladsen ligger nemlig Shopify. Og så kommer de dernedad med Joomla, Drupax, Wix og hvad de ellers hedder alle sammen. Det er vores anbefaling at vælge blandt de mest populære CMS-systemer, på den måde er du sikker på at kunne få hjælp.  

Til den lille og den store

Årsagen til WordPress’ store succes skal findes i brugervenligheden. Det er nemt at komme i gang, og der findes et utal af gratis og billige skabeloner, der kan modificeres og passes til ethvert behov. Den er dog ikke kun det lille hobby site, der benytter WordPress. Sony Music, Rolling Stone Magazine og The Walt Disney Company skulle efter sigende også benytte WordPress.

Den magiske kvadrant

Hvis du er mere til standardsystemer, er det populært at bruge Gartners magiske kvadrant. Den viser ud fra nogle forudbestemte kategorier, hvor CMS-systemet ligger. Her ligger alle de store systemer som SiteCore, Episerver, Adobe osv. WordPress er også med i kategorien Niche players, hvilket vel betyder, at det er lavet til et særligt segment. Det er alligevel en stor niche. 

Vælg det, der passer

Det klassiske spørgsmål er: Hvilket system du skal vælger? Og det lige så klassiske svar er: Det afhænger af en masse forhold. 

  • Hvad skal sitet bruges til?
  • Er det ren content eller er der også en shop?
  • Hvor meget skal sitet tilpasses virksomheden?
  • Hvilke funktioner er der behov for?
  • Har I selv udviklere siddende? 
  • Er der meget content på sitet?
  • Skal sitet sprogversioneres?
  • Osv.
  • Osv.
 
Husk dog også at tænke på fremtidige behov. Virksomheder udvikler sig. 

Se en masse

En ting er sikkert, der er fordele og ulemper ved alle systemer. Også selv om du får tilknyttet en hær af udviklere. Så se nogle systemer. Heldigvis er det gratis at få en pre-sales consultant ud, som kan vise, hvad systemet kan. Vær dog obs. på, at der kan være mange funktioner out of the box, men de skal tilrettes. Alt skal tilrettes i større eller mindre grad. Fokusér på CMS-delen. Nogle har f.eks. tilknyttet et nyhedsbrevsmodul eller et A/B-testing modul, men tænk på, at der findes rene nyhedsbrevssystemer og testmoduler, så det der kommer med CMS-systemet er nok ikke lige så godt. Men måske godt nok. 

Partner med x-factor

Når du har bestemt dig for et system, kommer det næste store spørgsmål. Hvem skal hjælpe dig med at implementere det. Hvis du har et lille site uden de store komplekse funktion, kan du ved at bruge WordPress eller Shopify selv sætte det op. Men lige så snart der kræve lidt mere, skal du have hjælp af en implementeringsparter. Her er kemi utrolig vigtig. Partneren skal naturligvis kunne hjælp med at udvikle og implementere løsningen, men det kan de fleste. Vores anbefaling er, at du finder en du kan tale med. Også på den lange bane. En du kan stole på. En implementeringspartner, der lige har det ekstra, der gør, at I får et godt samarbejde.

Held og lykke med dit nye CMS-system. 

Læs mere om website.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Dansk onlinehandel har sat rekord atter engang. Selv en russisk invasion og en stigende rente har ikke kunnet stoppe folk

Betalingsapps er blevet danskernes foretrukne betalingsmetode online. Vi har tidligere skrevet om betalingsformer, men siden da er der sket et

Zalando er stadig den mest populære webshop i Danmark. I hvert fald hvis vi kigger på, hvor danskerne handler. Det

Inflationen har for længst vist sit grimme ansigt. Det er en kæmpe trussel for webshops og virksomheder generelt. En undersøgelse

Kun 11 % af danske virksomheder har onlinesalg til EU. Det viser en undersøgelse fra DI. DI medtager godt nok

Mange af os lever af vores onlinesalg. Men hvordan står det egentlig til med virksomhedernes onlinesalg i Danmark 2022? Det

Om os

Contenti er en content marketingbureau, der arbejder med content og indhold til webshops, nyhedsbreve og websites samt webstrategi.

Seneste posts

© Contenti

Tietgensgade 72, kld.
1704 København V.
Tlf.: 29 70 50 30
E-mail: hello@contenti.dk
CVR-nr.: 42096415

Vi bruger sporingscookies på vores hjemmeside for at forbedre vores marketingkampagner. Vi kan spore, hvordan du har tilgået vores hjemmeside, hvilke reklamer, du har klikket på, og hvilke sider du har besøgt.  Læs mere