5 sorteringsmuligheder du skal have i din webshop

Det nytter ikke, hvis din webshop er fuld af gode og lækre varer, hvis kunderne ikke kan finde dem. En mulighed for at sortere varerne er med til at gøre det nemmere for kunderne at finde varerne. Men hvilke sorteringsmuligheder (også kaldte filtre) skal du have i din webshop. Det har de gode mennesker i Baymard Institute undersøgt. 

Gode sorterings- og filtreringsmuligheder er vigtigt for e-commerce. Der er fem sorteringsmuligheder, du skal have. Hvis du har dataen til det, bør du kigge nærmere på muligheden.

1. Pris

Naturligvis skal kunderne kunne sortere på prisen i webshoppen. Det siger sig selv, men overraskende nok, er der en del webshops, hvor forbrugerne ikke kan sortere på prisen. Den oplagte sorteringsmulighed er faldende eller stigende priser. Så kan forbrugerne selv vælge, hvordan han/hun vil filtrer sine produkter. I nedenstående foto er der netop de to sorteringsmuligheder inde under Sortér efter.

2. Rating/vurdering

En anden sorteringsmulighed er andre kunders vurdering (rating) af produkterne. De tilbyder kun halvdelen af webshopperne. Det kræver naturligvis, at kunderne kan vurdere eller bedømme produkterne. Hvis de kan bør webshoppen tilbyde kunderne, at de kan sortere på baggrund af andre kunders vurderinger. Andre kunders anbefaling er en klar blåstempling af et produkt. 

Sortering

3. Farve

Hvis farven er vigtig eller overhovedet en mulighed, er det anbefalelsesværdigt at tilbyde kunderne at kunne sortere på baggrund af farve i webshoppen.

Farver kan godt være en svær størrelse. Rød er ikke bare rød. Der er postkasserød, bordeaux, vinrød (det samme som bordeaux?) mørkerød, lyserød… osv. Og hvis en vare nu har flere farver bør den indgå i flere farver. Helt galt bliver det, hvis varen har mønster f.eks. harlekin-tern. Det kan give udfordringer, men få det gjort, hvis det er muligt. Kunderne vil gerne have det.

4. Størrelse

Det er irriterende, når vi finder en vare, vi gerne vil købe for så at finde ud af, at den ikke findes i den ønskede størrelse. Undgå at irritere kunderne og gør det muligt for dem at sortere på baggrund af størrelse.

Der findes desværre mange størrelse. S-M-L, 28-30-32-34, 1-2-3-4-5, 48-50-52 osv. Det er forvirrende for kunderne. Hvis det ikke er muligt at lave XL/52 og sortere på det, så gør det i det mindste muligt for kunderne at finde ud af, hvad de forskellige størrelsesangivelser betyder, og hvor stor størrelse M egentlig er i cm. Og så kan kunderne sortere og være sikre på, at de finder den rigtige størrelse.

5. brand/mærker

Hvis en virksomhed har arbejdet med sit brand, kan det være, at forbrugerne ligefrem har en præference for brandet. Kunderne har med andre ord et brand eller mærke de foretrækker. Gør det muligt for kunderne at sortere på mærke/brand. På billedet kan vi se, at det faktisk er den tredjevigtigste sorteringsmulighed.

Gør det nemt for dine kunder med at finde de varer, de er på udkig efter. Det øger konverteringsraten og omsætningen i webshoppen.

Læs hele undersøgelsen fra Baymard Institute.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

Om os

Contenti er en content marketingbureau, der arbejder med content og indhold til webshops, nyhedsbreve og websites samt webstrategi.

Seneste posts

© Contenti

Tietgensgade 72, kld.
1704 København V.
Tlf.: 29 70 50 30
E-mail: hello@contenti.dk
CVR-nr.: 42096415

Vi bruger sporingscookies på vores hjemmeside for at forbedre vores marketingkampagner. Vi kan spore, hvordan du har tilgået vores hjemmeside, hvilke reklamer, du har klikket på, og hvilke sider du har besøgt.  Læs mere