Black Friday slår Cyber Monday

Black Friday

Vi kender alle Black Friday. Det er fredagen efter Thanksgiving, hvilket også er den fjerde fredag i november. Det er naturligvis også den store shoppingdag i USA – og herhjemme. Det er samtidig også blevet startskuddet til julehandlen. Flere af vores kunder har derfor også lavet det sådan, at varer købt i Black Friday-ugen, kan byttes efter jul.

Webshops begyndte med Black Friday

I Danmark var webshops de første til at se potentialet i en årlig shoppingdag. De stjal den amerikanske begivenhed. Og bum. Hvert år den sidste fredag i november, shopper vi som gale. Black Friday årets største shoppingdag med priser, som minder og et rigtig godt januarudsalg. I USA fandt de første kendte Black Fridays sted i Philadelphia tilbage i 1960’erne. Det var politiet, der navngav dagen, når de beskrev mængden af fodgængere og biltrafik dagen efter Thanksgiving.

Ingen Cyber Monday

Det er lidt pudsigt, at det var danske webshops, der begyndte med Black Friday herhjemme. Onlineshops har nemlig i USA deres egen festdag, Cyber Monday. I USA er mandagen efter Thanksgiving Cyber Monday. Og da det samtidig er en helligdag, så opfordrer detailhandlen folk til at shoppe online. I Danmark nyder Cyber Monday langt fra samme popularitet som Black Friday. Ofte er Black Friday forlænget i den ene eller anden ende. Der er butikker, der holder Cyber Monday, men det er slet ikke så udbredt som Black Friday.

Black Friday er populær på de social medier

Også på de sociale medier er Black Friday mere populær end Cyber Monday. Falcon.io, der er en social medieplatform, har undersøgt, hvor ofte de to shoppingdage bliver nævnt. Også her giver Black Friday Cyber Monday baghjul. Black Monday bliver nævnt 200 gange oftere end Cyber Monday, skriver Falcon.io på Twitter

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Dansk onlinehandel har sat rekord atter engang. Selv en russisk invasion og en stigende rente har ikke kunnet stoppe folk

Betalingsapps er blevet danskernes foretrukne betalingsmetode online. Vi har tidligere skrevet om betalingsformer, men siden da er der sket et

Zalando er stadig den mest populære webshop i Danmark. I hvert fald hvis vi kigger på, hvor danskerne handler. Det

Inflationen har for længst vist sit grimme ansigt. Det er en kæmpe trussel for webshops og virksomheder generelt. En undersøgelse

Kun 11 % af danske virksomheder har onlinesalg til EU. Det viser en undersøgelse fra DI. DI medtager godt nok

Mange af os lever af vores onlinesalg. Men hvordan står det egentlig til med virksomhedernes onlinesalg i Danmark 2022? Det

Om os

Contenti er en content marketingbureau, der arbejder med content og indhold til webshops, nyhedsbreve og websites samt webstrategi.

Seneste posts

© Contenti

Tietgensgade 72, kld.
1704 København V.
Tlf.: 29 70 50 30
E-mail: hello@contenti.dk
CVR-nr.: 42096415

Vi bruger sporingscookies på vores hjemmeside for at forbedre vores marketingkampagner. Vi kan spore, hvordan du har tilgået vores hjemmeside, hvilke reklamer, du har klikket på, og hvilke sider du har besøgt.  Læs mere