Få styr på dit title-tag

Vil du gerne ligge bedre i søgeresultaterne på Google? Ja, hvem vil ikke gerne det. Jo højere du ligger; jo flere besøgende får du. Hvis du ikke allerede har gjort, er der en nem måde at påvirke din placering på. Den er nem, fordi den ikke kræver det store tekniske set up og en metode, du har stor indflydelse på. Det er nemlig title-tagget. Og den, ved vi, har stor indflydelse på, hvor du ligger i søgeresultaterne på Google. Ingen kender den algoritme, det afgør, hvor du ligger i søgeresultaterne, den såkaldte SERP (Search Engine Result Page), men title-tagget bliver generelt vurderet som værende vigtigt.

Google søgemaskine

Sådan retter du title-tagget

I dit CMS- eller shopsystem er der et felt, der hedder Titel eller Title – eller noget i den stil. Det er der, du skriver og retter title-tagget. I nedenstående eksempel er vi gået ind i shopsystemets Egenskaber. Der ligger forskellige felter bl.a. Titel. Det er standarden, at title-tagget skal være omkring 55-60 karakterer (bogstaver, tal og tegn), men nogle karakterer fylder mere end andre, men hvis du holder title-tagget på omkring 55-60 karakterer, er det fint. Der kan se ud som vist herunder.

Titeltag i CMS og shopsystemt

Title-tagget hjælper brugerne

Når du udfylder feltet, bliver det navnet eller sætningen, der står i browserens fane på webshoppen eller websitet. Det er navnet brugerne vil se, når de kigger op på fanen. Det er særligt vigtigt, hvis brugerne har flere faner åbne, så de nemt kan se og finde den side, de leder efter. Det er også den overskrift, brugerne ser i linket, når de kigger på søgeresultatet. Forhåbentlig er overskriften så relevant, spændende og sigende, at brugerne klikker på linket.

Fane

Googles robotter

Når du udfylder title-tagget, vil også Googles robotter læse feltet, når de crawler siden på et tidspunkt. Title-tagget vil så indgå som en del af algoritmen, der afgør, hvor din side ligger i Googles søgeresultater. 

Googles robotter

Sådan skriver du et godt title-tag

Derfor skal dine title-tags være gode, informative, sigende, relevante osv. Og så skal det naturligvis spille sammen med sidens øvrige indhold. Title-tagget skal hjælpe brugerne med at finde det, de søger. I ovennævnte eksempel hjælper det brugerne, der søger efter rødvin. Og særligt dem der er ude efter god og billig rødvin. Og hvem vil ikke gerne have det? Hvis title-tagget ikke er dækkende, laver Google det om, så du kan lige så godt lave det ordentligt første gang.

Test dit title-tag

Det er svært lige at ramme det helt perfekte title-tag. Det bliver ofte for langt. Det kan også være svært lige at ramme essensen, uden at det kommer til at lyde klodset. Der er heldigvis hjælp at hente. Du kan bruge Storybase, som hjælper og giver forslag til et godt title-tag. 

Hjælp til titletag

Billedet viser en analyse fra Storybase af det tidligere viste title-tag med rødvin. Og forslagene er, at title-tagget skal være lidt længere, og det med fordel kan indeholde et tal. Igen, Storybase kender heller ikke algoritmen, så lad være med at stole blindt på alle råd, men brug det som inspiration. Læg dit title-tag live og se, hvad der sker. Følg placeringerne. Er du ikke tilfreds, så gå ind og ændr det. Og hold øje. Men husk SEO-arbejde tager tid. Laaaang tid. Giv det tid, inden du ændrer. Og husk title-tagget er bare ét element. Mange anslår, at der er over 200 elementer i algoritmen, der afgør din placering i Googles søgeresultater. 

Forbedr dit title-tag med Storybase.

Se også vores gennemgang af meta description

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Om os

Contenti er en content marketingbureau, der arbejder med content og indhold til webshops, nyhedsbreve og websites samt webstrategi.

Seneste posts

© Contenti

Tietgensgade 72, kld.
1704 København V.
Tlf.: 29 70 50 30
E-mail: hello@contenti.dk
CVR-nr.: 42096415

Vi bruger sporingscookies på vores hjemmeside for at forbedre vores marketingkampagner. Vi kan spore, hvordan du har tilgået vores hjemmeside, hvilke reklamer, du har klikket på, og hvilke sider du har besøgt.  Læs mere