Logo 5

Tekster og tekstforfatning

Det kan godt være lidt overskueligt at få struktur på teksterne på websitet eller i webshoppen. Det gælder både, når vi taler om e-commerce og booking af services, arrangementer osv. Tekstforfatteren skal skrive selve teksterne, så de giver de besøgende på websitet eller i webshoppen lyst til at læse om og købe produktet, varen eller servicen. En måde at skrive, inspirerende, spændende og ikke mindst lokkende tekster på er ved at bruge følgende struktur: Først egenskaber, så fordele og til slut resultat eller udbytte med udgangspunkt i kundernes købemotiver. Det bliver også kaldt EFU-metoden.

Tekstskrivning

Købsmotiver

Inden vi går i gang, finder vi sammen med dig ud af, hvilket købsmotiv kunden har. Der er både negative og positive købsmotiver. Det handler om, at finde ud af, hvilket behov eller ønske dit produkt, vare eller service dækker. Når det er på plads, kan tekstforfatteren begynde at skrive teksterne.

Egenskaber

Det første tekstforfatteren gør, er at skrive om produktets egenskaber. Det gør vi både for Googles skyld, og også får at brugerne kan forvisse sig om, at den vare eller service de kigger på, har de egenskaber kunden efterspørger. Ved en fysisk vare f.eks. en stol kan det være materialet, udformningen, farve osv. Det kan også være særlige funktioner ved produktet f.eks. hæve-sænkefunktion osv. Vi får på den måde gjort kunden opmærksom på produktets egenskaber og forhåbentlig inspireret til at læse videre.

Hvilket behov eller ønske, er det vores vare eller service kan dække? 

Fordele

Dernæst handler det om at fortælle om fordele ved produktets egenskaber, som vi netop har skrevet om. Hvad får kunden eller læseren ud af de fordele? Hvorfor er det, at netop de egenskaber er vigtige? Virksomhedens ansatte har måske arbejdet med området eller i branchen i mange år. Derfor er mange af fordelene indlysende for dem, mens kunderne måske kun er i researchfasen og er ved at lære om produktet. 

Hvis vi tager den føromtalte stol og udvider beskrivelsen med egenskaber, kan det være: ”Stolens stel er af pulverlakeret metal, hvilket betyder, at den er modstandsdygtig over for snavs.” Eller “Stolens sæde er i Victory-læder, som er et kraftig og slidstærk materiale.”

Resultat eller udbytte

Endelig kommer vi til det resultat eller udbytte kunden får ud af at bruge eller benytte servicen eller produktet. Hvilken gevinst får kunden? Hvorfor er det, at kunden skal købe lige præcis det produkt eller service? Tekstforfatteren har skrevet om produktets eller servicens egenskaber, det er på plads, vi har også fortalt om fordelene, nu skal kunderne overbevises om, den værdi de får ud af at købe produktet. Det skal blive tydeligt for dem, at de naturligvis ikke kan leve uden produktet eller servicen. 

Vær her opmærksom på, at det ikke nødvendigvis behøver at være et praktisk udbytte. Det kan være et mere emotionelt resultat. Det vi kalder for købemotiver. Hvorfor er det, kunden vil købe produktet eller servicen, hvilket vi skal udnytte. Hvilket behov eller ønske, er det vores vare eller service kan dække? Der findes funktionelle købemotiver, sociale eller følelsesmæssige købemotiver f.eks. bangwaggon-effekten osv. I sidste ende handler det om, at finde ud af, hvilket behov eller ønske dit produkt eller service dækker. Hvis vi tager stolen fra før, kan det f.eks. være, at stolen tilfredsstiller et socialt behov. ”Du får en stol af højeste håndværksmæssige kvalitet, der bliver værdsat af kendere og designelskere.” 

Brug EFU-skrivemetoden:

Egenskaber

Fordele

Resultat eller udbytte

Behovene kan være mange, men hvis vi kender købemotivet og bruger ovenstående opskrift med egenskaber, fordele og resultat/udbytte, har vi større chance for succes med vores onlinekommunikation.

Skal din virksomhed have hjælp til at forfatte sine produktbeskrivelser eller tekster, så kontakt os og hør, hvad vi kan gøre for jer.

Læs også om

Opdatér webshoppen

Kunderne forventer og kræver, at webshoppen er opdateret

AI-genererede tekster

Få AI-robotter til at generere teksterne til webshoppen

Kontakt os for at høre mere

Ring

Du er velkommen til at ringe, hvis du har brug for hjælp med din kommunikation

29 705030

Contenti er et content marketingbureau med speciale i e-commerce, webkommunikation og -strategi. Vi arbejder med projektledelse, webshops, nyhedsbreve, websites og søgemaskineoptimering (SEO).

© Contenti

Tietgensgade 72
1704 København V.
Tlf.: 29 70 50 30
E-mail: hello@contenti.dk
CVR-nr.: 42096415

Vi bruger sporingscookies på vores hjemmeside for at forbedre vores marketingkampagner. Vi kan spore, hvordan du har tilgået vores hjemmeside, hvilke reklamer, du har klikket på, og hvilke sider du har besøgt.  Læs mere