Fordele
Dernæst handler det om at fortælle om fordele ved produktets egenskaber, som vi netop har skrevet om. Hvad får kunden eller læseren ud af de fordele? Hvorfor er det, at netop de egenskaber er vigtige? Virksomhedens ansatte har måske arbejdet med området eller i branchen i mange år. Derfor er mange af fordelene indlysende for dem, mens kunderne måske kun er i researchfasen og er ved at lære om produktet. Hvis vi tager den føromtalte stol og udvider beskrivelsen med egenskaber, kan det være: ”Stolens stel er af pulverlakeret metal, hvilket betyder, at den er modstandsdygtig over for snavs.” Eller “Stolens sæde er i Victory-læder, som er et kraftig og slidstærk materiale.”
Resultat eller udbytte
Endelig kommer vi til det resultat eller udbytte kunden for ud af at bruge eller benytte servicen eller produktet. Hvilken gevinst får kunden? Hvorfor er det, at kunden skal købe lige præcis det produkt eller service? Tekstforfatteren har skrevet om produktets eller servicens egenskaber, det er på plads, vi har også fortalt om fordelene, nu skal kunderne overbevises om, den værdi de får ud af at købe produktet. Det skal blive tydeligt for dem, at de naturligvis ikke kan leve uden produktet eller servicen. Vær her opmærksom på, at det ikke nødvendigvis behøver at være et praktisk udbytte. Det kan være et mere emotionelt resultat. Det vi kalder for købsmotiver. Hvorfor er det, kunden vil købe produktet eller servicen, hvilket vi skal udnytte. Hvilket behov eller ønske, er det vores vare eller service kan dække? Der findes funktionelle købsmotiver, sociale eller følelsesmæssige købsmotiver f.eks. bangwaggon-effekten osv. I sidste ende handler det om, at finde ud af, hvilket behov eller ønske dit produkt eller service dækker. Hvis vi tager stolen fra før, kan det f.eks. være, at stolen tilfredsstiller et socialt behov. ”Du får en stol af højeste håndværksmæssige kvalitet, der bliver værdsat af kendere og designelskere.”
Behovene kan være mange, men hvis vi kender købsmotivet og bruger ovenstående opskrift med egenskaber, fordele og resultat/udbytte, har vi større chance for succes med vores onlinekommunikation.
Skal din virksomhed have hjælp til at forfatte sine produktbeskrivelser eller tekster, så kontakt os og hør, hvad vi kan gøre for jer.