Øg omsætningen med fadølsmetoden

Fadøl

Du vil gerne øge omsætningen og få et bedre cash-flow. Det skal naturligvis helst være uden, at det går ud over overskuddet. Måden at gøre det på er ved at øge antallet af størrelser, du tilbyder. Det lyder måske selvindlysende eller lidt for simplificeret, men den er god nok. Metoden er især god, hvis du kun sælger ét produkt. Metoden er blevet testet flere gange. Du kender måske fidusen. Ellers så læs med.

Bare en lille tak

Metoden kalder vi fadølsmetoden eller fadølstricket, men den kan i princippet bruges alle steder, hvor du gerne vil have kunderne til at købe mere, men kun sælger ét produkt inden for produktkategorien. Scenariet er dette. Du ejer cafe, hvor du sælger fadøl: en lille (285 ml) til 35,- kr. og en stor (425 ml) til 50,- kr. (Størrelserne og beløbene er kun for eksemplets skyld.) Kunderne kommer ofte før og efter biograf- og teaterbesøg. 

Kunde: “Jeg vil gerne bede om en fadøl.”
Dig: “Ja. Skal det være en stor eller en lille?”
Kundens indre monolog: Jeg kunne egentlig godt drikke en stor, men det er nok for meget. Jeg skal i biografen/hjem at sove bagefter, så jeg må hellere tage en lille.
Kunden: “Bare en lille, tak.”
Dig: “Ja tak, det bliver 35 kr.”

Gå fra to til tre muligheder

Forestil dig nu denne model. Du har tre fadølsstørrelser: en lille (285 ml) til 35,- kr., en mellem (425 ml) til 50,- kr. og en stor (570 ml) til 60,- kr. Så prøver vi lige igen. 

Kunde: “Jeg vil gerne have en fadøl.”
Dig: “Ja tak. Hvor stor skal den være? Vi har stor, medium og lille.”
Kundens indre monolog: Jeg kunne egentlig godt drikke en stor, men det tror jeg er for meget. Jeg skal i biografen/hjem at sove bagefter, så jeg må hellere tage en mellem.
Kunden: “En mellem, tak.”
Dig: “Ja tak, det bliver 50 kr.”

I dette eksempel sælger vi for 50,- kr. i stedet for 35,- kr., altså for 15,- kr. mere hvilket er en stigning på næsten 43 %. Vi har altså øget omsætningen med 43 %. Og vi øger endda kundetilfredsheden i samme omgang, fordi kunden får den øl, han/hun oprindelig gerne ville have. Vi har på denne måde øget omsætning og forbedret cash-flowet med denne simple manipulation af produktudbuddet.

Virker også med andre produkter

Det eneste, vi har gjort, er at tilbyde en størrelse mere. En størrelse som passer til kundens behov og ønske. Det er nøjagtigt samme produkt, det er bare en anden størrelse. Kunderne får de et tredje valget, hvilket ironisk nok gør det nemmere at vælge. Det kender vi jo godt fra os selv. Beslutningen er gjort meget nemmere, og kunderne får præcist det, de gerne vil have.

Der er på den anden side også nogle, der har introduceret så mange størrelser, at det er umuligt at overskue, og derfor køber vi bare produktet, fordi vi ikke ved, hvad det skal koste. Tænk bare på Kellogg’s. De har corn flakes i størrelse XXL, Mega, Family osv., hvilket da også er et markedsføringstrick

Konklusionen er, at hvis du har et produkt, som du gerne vil sælge mere af, så kan løsningen være at få kunderne til frivilligt at købe mere ved at introducere en ekstra størrelse.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Om os

Contenti er en content marketingbureau, der arbejder med content og indhold til webshops, nyhedsbreve og websites samt webstrategi.

Seneste posts

© Contenti

Tietgensgade 72, kld.
1704 København V.
Tlf.: 29 70 50 30
E-mail: hello@contenti.dk
CVR-nr.: 42096415

Vi bruger sporingscookies på vores hjemmeside for at forbedre vores marketingkampagner. Vi kan spore, hvordan du har tilgået vores hjemmeside, hvilke reklamer, du har klikket på, og hvilke sider du har besøgt.  Læs mere